Kategorikunnskap - PLANTEBASERT

marked ooh

Vegetar og kjøtterstatningsmarkedet HORECA over grossist

 

Marked i stor vekst både i volum og i antall nye produkter og aktører på markedet

 

  • Antall aktører:  20
  • Antall SKU’s: 126 (over 100 kg)
  • Største produkt er Findus falafel/kikertboller (88 tonn) som står for 20 % av alt salg i kategorien
  • Findus er markedsleder og har styrt vegetarmarkedet alene i mange år. Findus blir kraftig utfordret av mange nye aktører i kategorien
  • Det er spesielt kjøtterstatningsprodukter vokser kraftig i antall SKUs’ på markedet


De siste to årene er det:

  • Lansert 43 nye produkter i kategorien kjøtterstatningsprodukter og vegetar
  • Kommet 7 nye aktører på markedet (økning på nesten 30%)
  • Det er en god blanding av rene OOH produkter og DV-forpakninger
  • OFN har entret flere kategorier de  siste årene, men har kun små posisjoner

 

Politisk vilje for kjøttreduksjon

Byrådet i Oslo vil blant annet at det alltid skal være et fullverdig vegansk alternativ i kommunenes kantiner og institusjoner

  • Innføre vegetarmat som standardvalg på kommunale arrangementer
  • Halvere kjøttforbruket i Oslo kommunes kantiner og institusjoner innen utgangen av 2023