Kategorikunnskap - PLANTEBASERT

marked ooh

markedsdrivere & konkurransebilde

Flere internasjonale aktører etablerer seg i Norge, og burger er produktet i fokuS

Internasjonale aktører entrer markedet

Store internasjonale aktører entrer det norske markedet med kjøtterstatningsprodukter. Vi har lenge sett at kjøttaktører får
«EU-avtaler» på kjedenivå. Men i Norge har vi til nå vært skjermet grunnet toll

  • Beyond burger entret det norskemarkedet i vår/sommer
  • Unilever kom med Burger King avtale for hele Europa med The Vegetarian Butcher (skal levere til 25 land og 2500 steder)

 

Burger er ledende produkt

Burgern er høyinteresset og produktet alle etablerer seg med. Ved å lykkes og bygge en posisjon på burger åpner muligheten seg for å utvide med fler produkter.

 

Stort merkefokus

Det er sterkt merkefokus i kategorien. Merke spiller en mye viktigere rolle i etableringen av kategorien enn vi ser i det etabler hamburgermarkedet. Større kjeder som ikke fronter merke på hamburger lanserer planteburger med merke:

  • McDonalds tester Beyond Burger
  • Burger King lanserer med The Vegetarian Butcher

Etablerer seg i restaurant - Fast Casual og burgerbarer leder an

De store internasjonale merkene (Beyond Burger, Impossible Meat, Moving Montain) etablerer seg i restaurant og får signaturkunder før de går inn i dagligvaren

  • Du er ikke ordentlig burgerbar (i oslo) uten et plantealternativ - På Munchies er 1 av 3 burgere plantebasert

 

Politisk vilje

Myndighetene setter (kan komme til å sette) krav til servering
i offentlig sektor

  • Vegetar/plantebasert mattilbud i skolen
  • Kan bli på tilsvarende måte som krav til økologisk (som
    vi ser på sykehus og forsvaret)
  • Kantiner og kantinekjeder ønsker å bruke plantebasert strategisk for å posisjonere seg i markedet

 

Vegan junk – Det må smake digg!

  • Smak er viktigste driver i valg av protein
  • Det trenger ikke være sunt selv om det er plantebasert
  • Dressing og smakstilsetter spiller en viktig rolle