Flere internasjonale aktører etablerer seg i Norge, og burger er produktet i fokuS
Internasjonale aktører entrer markedet
Store internasjonale aktører entrer det norske markedet med kjøtterstatningsprodukter. Vi har lenge sett at kjøttaktører får
«EU-avtaler» på kjedenivå. Men i Norge har vi til nå vært skjermet grunnet toll
Burger er ledende produkt
Burgern er høyinteresset og produktet alle etablerer seg med. Ved å lykkes og bygge en posisjon på burger åpner muligheten seg for å utvide med fler produkter.
Stort merkefokus
Det er sterkt merkefokus i kategorien. Merke spiller en mye viktigere rolle i etableringen av kategorien enn vi ser i det etabler hamburgermarkedet. Større kjeder som ikke fronter merke på hamburger lanserer planteburger med merke:
Etablerer seg i restaurant - Fast Casual og burgerbarer leder an
De store internasjonale merkene (Beyond Burger, Impossible Meat, Moving Montain) etablerer seg i restaurant og får signaturkunder før de går inn i dagligvaren
Politisk vilje
Myndighetene setter (kan komme til å sette) krav til servering
i offentlig sektor
Vegan junk – Det må smake digg!